onsdag 18. april 2012

La Serenaa

På Onsdag dro jeg på mini-utveksling for 10 dager til en by 14 timer nord fra meg.
Jeg ankom i segundo til vsøster sin klasse. De var kjempe hyggelige og tok meg godt i mot og spurte om aaalt mulig rart hele dagen. haha, det var gøy, som å starte fra starten av, men foskjellen nå var jo at jeg kunne språket, så det var lettere, hehe. 
Fredagen var fri-dag, og den eldre broren hadde kommet til oss med en venn. Så i helgen dro vi til El Valle, et vakkert sted her som er veldig kjent. Og til El Piscero, der hvor den kjente spriten Pisco blir produsert, veldig chilensk, så det måtte vi se.
På fredag og lørdag tok broren og vennen hans med meg ut, og der ble jeg kjente med mange hyggelige. Jeg må si at folket er like koslige som folket i Chillán, i og med at La Serena heller ikke er et så stort sted. Men i hvertfall, det skjedde mange vittigheter, og på søndag så dro de til Santiago igjen for å studere videre.
Etter skolendagene jeg dro på, så var det ikke alt for mye å gjøre. For om ikke søsteren skulle ut med hennes venner som også ble mine, så gjorde ikke jeg det liksom. Vi fant jo på en del, og de hadde danse-øvelser med hele trinnet for en skole-konkuranse de har mot slutten av månden, og dro å så noen fotball kamper. Den byen minner meg veldig om Usa forresten, rent og fint og veldig surbury.

Chillet en del inne på rommet også, og bare slappet helt av og så på tv og skypet i timer i mens vmoren kom opp med masse godt hun hadde bakt. Though life.
Noen av dagene i uken ble jeg igjen i huset og sov lenge. Deretter tok jeg meg turer til sentrum og til kjøpesenteret de har her. Det var utrolig deilig faktisk, å bare gå rundt alene der ingen kjenner deg. Shoppet mange timer for meg selv, og satt på kafe med en Frappe Manjar (beste som fins) og bare så på folket gå forbi og drifted off with my own thoughts. Kvalitetstid med megselv :-)

Jeg gikk rundt i sentrum den ene dagen, og kjøpte suvenirer for venner i Chillan og ja, gikk rundt på markedet. Ble jo ganske så stolt av meg selv da jeg dro på et museum i sentrum alene og frivillig. Det var ikke så interesant, så tok noen bilder som bevis og dro.
Også dro jeg til det berømte lyktetårnet i La Serena. 
Den siste dagen min tok de koslige klassevenninene mine med oss ut for å spise sushi. Og det var faktisk litt trist å si hade til dem, og i steden for å si Hasta luego, var det bare å si; Hasta nunca.. Altså at jeg aldri kommer til å se dem igjen, men de skulle si ifra om de skal til norge da.

Sent på kvelden på fredag tok jeg den lange buss turen hjem.. og flaks har jeg aldri hatt med busser. Så da jeg kom frem kl. 6 på morgningen til Santiago, var jeg iskald og trøtt, og måtte vente til 7.30 til min buss til Chillan. Men i mens jeg venter klarer jeg å miste den bussen.. lang historie, en av grunnene var at bussen het Valdivia (by lenger sør) og ikke Chillan.. hvordan skulle jeg vite det. Fikk heldigvis skiftet billeten min uten å betale på nytt, men den nye bussen skulle dra kl. 10.. så da gikk jeg inn der doene var, satt på alarm, og sovnet, haha.
På bussen var det en veldig hyggelig 80-åring som satt ved siden av meg, og som spurte meg om alt, og vi pratet om alt. Da bussen stoppet for at folk skal kunne spise og bevege seg, kjøpte han med middag på en resturant, han insisterte, så var ikke mye å gjøre, men jeg var jo dødssulten uasnett. Så jeg satt der og spsite fisk og ris, mens han, som ikke ville spise, satt å fortalte om familien sin. 
Da jeg eendelig kom frem kom Dagmar og Javier på terminalen for å hente meg, og vi dro hjem til mitt tomme hus.  
Senere samme kveld dro jeg på Javiera sin 18-bursdag, og det var utroolig gøy. Vi hadde det virkelig koslig, og jeg ble igjen alt for sent. Så på søndagen var jeg rett og så utslitt som det går ann å bli, for jeg hadde jo reist hele natten til lørdag uten å sove godt.

Yaa, denne ble lang, men nå må jeg se litt på materie litt lenguaje prøve manana. Og ps, har fremdeles ikke pc, eller en vennine lånte meg laderen sin en dag, så har litt batteri for å oppdatere dere.. men fremover vet jeg ikke altså. Burde jeg bare bestille en fra Norge, fra finn eller noe? Her finnes det i hvertfall ikke..
Un besito, Hanna
















    Skoleuniformen, mer som en joggedress.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar