lørdag 28. januar 2012

¡Ferie i Viña Del Mar!

Hooli!

Nå har jeg kommet hjem fra den herlige og avslappende uken vi tok oss i Vina del Mar. 
På en onsdag dro jeg og søster opp til Santiago med Tios, og sov over den 2 netter. Og på Torsdagen dro vi til Fantasilandia, altså tusenfryd, og jeg fikk se Ane igjen, som bor her i Santiago! Kjempe koos, og gøy og deilig å snakke norsk igjen. Søster sa at hun blir helt fasinert over hvordan det er mulig å prate så fort uten noen pauser og alt i ett kjør.. look who´s talking.


 Måtte ta farvel igjen etter en fin dag sammen!

På fredag tok vi bussen tidlig opp til Vina, og kom frem den lille leiligheten med et soverom, stue, knøtt lite kjøkken, og bad. Vi var da bare 5 stk, så det gikk greit, men etter hvert strømmet det på. 

Disse dagene har vi bare slappet av masse, dratt på stranden og solt oss hver dag, spasert om kveldene for å se på showene som er, spist masse godt, og kjøpt maange ting som ikke allitd er så nødvendige men så billig at en bare må kjøpe det. Det er helt stappfult med markeder overalt i Vina, og vi har dratt og sett hver eneste dag.

 Bak leiligheten er det et slott. Og der bor presidenten hver gang han kommer til Vina. Man har sine krav altså.

 Marge
 Så fikk hun seg fletter i hele håret til slutt da. jeg takket nei




 Renaca! En annen by litt lenger nord, der bølgene er kjempe store, og det er masse show overalt, og folk som gir ut gratise ting.

 Juampi (Juan Pablo) y yo
 Utover dagene ble det stappfult!

 Completoos. Det heter de chilenske pølsene, og blir spist med pølse i brød, masse guacamole, tomater, mayones, kethup og sennep. haha, mens i Norge en lusen strimmel med kethup! men stekt løk har de ikke!

 Dette var en gal klovn som gjorde et show ved å bare herje rundt midt i trafikken. Og da mener jeg altså stoppe biler og kaste ut sjåføren, sette seg på fanget til sjåføren, stjele maten fra folk som krysset veien, tok seg en slurk av en dame sin drikke, satt seg på motorsykkelen til en annen og kjørte av sted. haha, og da det var en jente som ikke var med på spøken eller ikke lo, skrek alle som stod rundt og så på: for en kjedelig jente! og buet på henne. Hahaha
 På søndag skulle plutselig enda en familie komme til leiligheten, så da var det ikke plass til Caro og meg lenger, og tio dro for å kjøpe reisen vår hjem til Chillán.. og dette var på en søndag, så vi hadde så vidt fått vært i Vina. Så da løp vi ut døren og lette etter et sted å bo, som var billig. Og vi endte opp med å bo på et "hostal" (motell aktig) for 15 000 pesos hver kveld. Altså 150 kr. Så det var ikke store greier, men det eneste vi trengte var en seng, for var jo aldri inne. Og heldigvis fikk vi ha alle måltidene med resten av familien i leiligheten. Så det var veldig hyggelig gjort.


 El reloj de flores! En morgen ble vi dratt med på joggetur av Tia, for å se Klokken av blomster! Kjempe fin, og den funker.
 Bilde tatt av havet fra vinduet i et slott

 Samme dag dro vi til Valparaiso! Som er en kjempe fin by som kan minne litt om Bergen, med hus tett i tett oppover bakkene.

 The gæng
 Liten fløyelsbane må man også ha

 Helt tilfeldig tok vi oss en båttur for å se byen, og rett ved min side ble en nordmann plassert! Verden er liten! Så jeg ble jo kjempe glad, og vi pratet i vei, og fikk ikke med meg noe av hva de fortalte om byen på båten. Men han er fra Bergen og var på ferie alene i Chile for en månde.
 Sjøløver
 Alle chilenere løper ut i havet på samme tid når bølgene blir store.
 Utenfor leiligheten


 På onsdag møttes jeg og Lucie, en god venn fra Frankrike som også er på utveksling med AFS, og vi dro til Renaca, og hun har møtt familien her i Vina, og sov med oss en natt på hostalet. Og nå sitter hun ved min side i Chillan og sover tungt, og babler i vei i søvne på fransk. Haha, men en blidere jente kan man ikke finne, og nå skal jeg vise henne litt rundt i Chillan.



 Bussen hjem. Vi kom frem kl 5 på morgningen. Men setene er som senger her.

 Katedralen i Chillan, er faktisk berømt i Chile. Vet ikke om jeg har vist dere den før, så slang med bilder som vi tok nå.

2 kommentarer:

  1. det hørtes ikke digg ut i det hele tatt...

    SvarSlett
  2. Great blog and photos Hanna. You are having such a good time.

    SvarSlett