fredag 13. januar 2012

Respuestas~ Svar~ Answers



Har du mange venner som bor i nærheten, isåfall hvor langt må du reise for å besøke de som bor lengst fra, og hvordan kommer du deg dit?
Vi er egentlig en stor gjeng fra skolen som bor her i Villa Emanuel, som er et stort nabolag med mange strøk, så skal jeg til noen av dem går jeg bare eller sykler. Også om det er lengre ifra sykler jeg, for det er jo sommer nå. Men tar også mye mikroen, som er en liten crappy buss som koster 1,50 kr. Men i blant spør jeg om de kan kjøre meg!


blir du noen ganger gal av chilenere?
Neeh. Men jo, har hatt noen dager der jeg har fått nok av dem, og i starten ble jeg nok fortere irritert over hvordan de oppførte seg med hverandre. Men nå som jeg har vært her i 5 og en halv månde, har jeg virkelig vendt meg og intergrert meg, og finner chilenere som et fantastisk folk. Det finnes ikke mange som dem kan jeg trygt si!


hvor mange ganger i uken drar du ut?
Spørs om det er ferie eller ikke, men vi drar nesten ut hver helg, og i sommerferien i blant oftere. Men jeg bare sier at jeg ikke får lov når jeg ikke orker mer. Det er vel en veldig viktig del å dra ut og danse også er det jo mange bursdager også, som er bare som en causual fest med en invitasjonsliste på 150, uten gaver eller noe.


har du fått noen venner som minner deg om dine norske venner og Savner du de vanlige late dagene i Asker ?
Mer eller mindre, de er begge herlige folk, men finner ikke alltid den samme humoren som som vi har i Norge, haha! Og ja, i blant skulle jeg gjort mye for en vanlig dag i Asker, men tenker ikke så mye på det nå lenger.


hvordan får du tid til trening osv, jogger du eller er du medlem på treningsstudio eller hva gjør du? 
Nyter livet jeg, hahaha, neida.. joda. Jeg har vært dårlig på å trene i det siste, men vi bader jo mye. Og før dro jeg på zumba kurser, trente volleyball og jogget. Men nå som det er sommer blir dagene late. Men skal begynne på et danse akademie etter sommer, så det blir bra. Dessuten sykler jeg mye!!


 Lurer på hvordan guttene er der nede? Er de kjekke?
Guttene kan være så utrolig umodne til tider at det er til å dø av. Men samtidig er de mye mer modne når det kommer til hvordan man skal behandle andre, og de er ikke dømmende i det hele tatt, og det finnes ingen som jakter etter status og som bare skal være med de kuleste eller peneste eller hva vet jeg. Alle er med alle, og respekterer hverandre.
Og jooda, det finnes kjekke, men mange er lave.. og de steller seg ikke på håret eller noe. Går som de er!


Hvorfor dro du et år tidligere?
Det er egentlig et godt spørsmål! Jeg bare var klar, ikke det at jeg var lei av det norske livet, ikke i det hele tatt. Men faren min foreslo det, og siden det klarte jeg ikke slutte å tenke på hvor spennende det hadde vært, også bare meldte jeg meg på to dager etter, og her er jeg, og har ikke angret ett sekund! 


Hvor mye kostet hele turen, sett bort i fra klær og mat du kjøper underveis?
For å reise på utveksling betalte jeg 69 000 kroner tror jeg! Og jeg fikk ikke stipend fra lånekassen i og med at jeg dro første året mitt på vgs. 


Er du fornøyd med reisebyrået ditt?
Veldig fornøyd! Det kan hende det er litt dyrere enn de andre, men jeg føler meg mye mer "trygg" med AFS, for de er så tilgjengelige hele tiden, og har mange arbeidere. I tillegg til at andre resiebyråer der det kanskje er billigere, så må en plutselig betale. Altså hver gang man har orientasjoner eller noe, så kan man plutselig få en saftig regning i posten har jeg hørt. Men med AFS er alt inkludert.


Har du/hva er dine planer for ferien? Skal du i så fall utenlands?
Jeg skal ikke utenlands denne sommerferien. Det er utrolig dyrt å reise her i Chile (eller for chilenere), og ca 5 -7 av alle menneskene jeg har møtt har resit utenlands.
Men jeg har mange planer om å møtes med utvekslingstudenter fra hele Chile. Også skal vi på jentetur en uke til Pucón, et  ferie og turiststed sør i Chile, og også til et annet strand sted og campe, for vi bor ikke i nærheten av strender så vi må utnytte å resie dit om sommeren. Også vil jeg dra og lære meg å surfe. Også skal jeg nok reise med familien også når de har ferie. I slutten av ferien har vi egentlig denne OPH leiren der vi camper i en annen by og bygger hos de fattige, men tror det kan bli avlyst..


Hva fikk du i spansk i Norge før du dro til Chile?
Jeg fikk sekser i Norge de tre årene jeg hadde spansk før jeg dro, og språket interreserte meg veldig, og hadde veldig lyst til å lære resten utenfor skolenivå. Og jeg tror det eneste måten å gjøre det på er å faktisk dra til landet og praktisere og praktisere. (praktikere? norsken blir det nok ikke 6 i hvertfall)


Fikk du/får du mye oppmerksomhet med tanke på håret og hudfargen din?
Ja! Det er veldig rart hvor utrolig mangel på kultur det der er. At de ikke har kunnskap om andre kulturer og kjennskap til andre menneskeraser, at jeg er så utrolig uvanlig og sjelden å se. Og det er ikke alltid like gøy kan jeg si deg, og i blant veldig slitsomt, og i blant kommer det fordeler. Altså at jeg blir beandlet ekstra bra fordi jeg er på "besøk". Men dette kan hende gjelder mer i min by, for her kommer det ikke turister for å si det sånn.


Hvordan er du høydemessig i forhold til vennene dine i Chile? Og hvor høy er du?
"Hvem er hun, hvor gammel er hun, hun er jo gigantisk" hører jeg ofte vennene til moren min spørre moren min. De er så direkte, men det er aldri vondt ment, haha! Så jo, jeg er ganske stor, er ikke sikker på høyden min nå med kanskje rundt 167-70. Og bare kroppsbygningen til chilenere er veldig smal generelt, med tanke på mine brede skuldre og alt. Men blant venner er jeg ikke så anderledes egentlig.


Er landet generelt farlig?
Nei, spørs helt hvilken by du er i. Men man må jo være mer forsiktig og ta bedre vare på tingene sine når man er ute og går enn i Norge. Og det er også mange som mener at Taxi er farlig.


 Er du "rik" i Chile? En bukse koster jo rundt 500 kr i Norge, hva koster den da i Chile?
Hvis jeg sammenligner og gjør om prisene til norske kroner så er alt veldig billig egentlig. Det eneste som fatsik er dyrere enn i Norge er undertøy.. ganske rart i grunn. Men en buske koster for eksempel 10 000 pesos, som er ca 100 kroner.


Fører de i det hele tatt opp fravær i timene?  Hvilke fag har du?
Ja, de fører opp fravær hele tiden, og om du kommer forsent må man gå inn på kontoret og finne "Fri Pass" for å kunne komme inn igjen, og læreren bare tar denne lappen og kaster den etter på.. tullete!
Jeg har: 
Filosofi, Matematikk, Fysikk, Biologi, Algebra (som eget fag), Kjemi, Evolusjon, Engelsk, Språk, Gym, Kunst, og Historie.


I starten av bloggingen sa du at det var ganske kaldt i Chile, hvor kaldt var det da?
Kaldt og kaldt, det er vel ikke mye i forhold til Norge. Men jeg fryser mye mer her, for her har vi en liten peis som liksom skal varme opp hele huset, så det er iskaldt inne også. Slik er de fleste husene, for at det skal være kjølig inne om sommeren.


savner du mye hjem?
Jeg tenker alltid på mine kjære hjemme, og rundt jul, og de første måndene savnet jeg veldig mye hjem, men en venner seg til det og det er ikke et stort problem, for man kan jo ikke gjøre noe med det uasnett.


hvordan tror du det kommer til å bli når du kommer tilbake til norge igjen?
Det kan jeg egetnlig tenke meg blir rart. For jeg har vendt meg sånn til hvordan det fungerer her, og hvordan vi oppfører oss. Jeg er ikke helt bevisst på om jeg har forandret meg så mye eller om jeg tenker så utrolig anderledes, men det merker jeg vel når jeg kommer tilbake igjen. I tillegg til at det er vanlig å få omvendt kultur skjokk, alstå at man må venne seg tilbake til sin egen kultur, som som en gjorde med den fremmede kulturen. Så det blir nok rart. Og bare det å se alle igjen, etter å ha levd i min egen verden borte fra alle et år, og bare klemme dem og ahh, se dem igjen!


Hva kalte du vmoren og vfaren din første gang dere møttes og hva kaller du dem nå? hvordan ble dere enige om hva du skulle kalle dem? 
Jeg husker i starten unngikk jeg bare nevne navn, jeg bare kom inn i rommmet og sa det jeg måtte si uten å innlede med "du mamma" Men helt fra begynnelsen av hintet de til at jeg skulle kalle dem mor of far, fordi da de foreksempel lagret nr deres på mobilen min lagret de det som Mamá Irene, Papa Ronald. Men det tok ganske mange månder før jeg følte meg trygg nok til å rope ut Maaamaa!




 Er dette et gyldig år for deg og vil du anbefale å satse på å få et gyldig år? Er det noe man må gjøre i forkant for å få det til?
Om du utveksler i andre, sies det at det er veldig sannsynlig at man får året godkjent. Men jeg dro til Asker Vgs, og fikk forhåndsgodkjenning. Så for alt jeg vet kommer jeg til å få året godkjent, og det eneste jeg må gjøre er å ta samfunnsfag som privatist. Men det er jo selvfølgelig muligheter tror jeg, at jeg må gå om igjen, men til syvende sist, så er alt værdt det.
Og om du vil satse på å få det godkjent, så må du være forberedt på å jobbe hardt når du kommer hjem igjen. For jeg går jo 2. kl vgs her nå, og kommer tilbake til 2. kl i Norge. Dvs at jeg hopper på en måte over første klasse, og der kan det hende at de har lært masse jeg ikke har fått med meg. Men samtidig kan det hende at jeg har lært masse her, som jeg kommer til å ha i 2 kl. når jeg kommer tilbake.


hvor mye kunne du om kulturen i Chile før du dro dit? 
Ikke så mye egentlig, heller sats på å kunne maaaasse om Norge, for det er om Norge du må fortelle alt om, mens chilenere vil heller fortelle deg om sin kultur og land.


 Hvordan forberedte du deg?
Det er så forskjellig, og vanskelig å forklare. Men jeg tror det er veldig viktig å ha en kjempe flott siste tid med familie og venner, og liksom "avslutte" det livet på en fin måte, så man kan dra til det andre landet med en god følelse om hva man har i Norge. Det gjorde jeg de siste 6 måndene mine, da jeg viste at jeg skulle dra, bare levde og nøt hver dag med familie og venner og hadde i bakhodet "Dette må jeg jo gjøre, for snart reiser jeg".


hvor lang tid tok det fra du fikk vite hvor du skulle til og fikk en vfamilie?
Jeg fikk vertsfamilie i begynnelsen av Juni! Men det er helt forksjellig, jeg vet om folk som fikk det 2 uker før, 1 dag før, eller til og med folk som reiser uten en vertsfamilie, men bor i en Midlertid-Familie. Så det er helt forskjellig, men veldig spennende å vente!


Hvordan er skolen? Klarer du og følge med i timene og forstår du hva de sier hele tiden?
Skolen er veldig veldig anderledes fra det den er i Norge; forholdet til lærere, nivået, hva de krever, læremetodene og bare alt. Og det har vært veldig vanskelig for meg i og med at jeg avsluttet 10 klasse i Norge, og begynte rett i det vaskeligste året her i Chile, 2 klassen, altså deres nest siste år. Og da ble alt nytt, mye vanskeligere og på spansk.. Men nå klarer jeg å henge med i timene, og hvis jeg følger med forstår jeg alt læreren sier.. men om jeg husker det og kunne utrykket meg på samme måte er en annen sak. Men vi får se hvordan det blir etter sommer da (da begynner jeg i 3 klasse...)


Kunne du spansk da du dro til Chile? Hadde du hatt spansk på ungdomsskolen og videregående, eller kunne du ikke spesielt mer enn "hei", "hade" osv? :) Selv kan jeg ingen ting, men vil gjerne på utveksling til Sør-Amerika!
Jeg hadde spansk tre år på ungdomsskolen. Og vi hadde jo en god lærer, og jeg følte at jeg lærte en god del før jeg kom, hvertfall om det basiske. Men når jeg kom hit, føltes det ut som om jeg ikke kunne noe. Men bare dra, du lærer deg uasnett språket, men jeg anbefaler deg da å bare få med deg og lære deg så mye du kan før du drar. Sånn som basiske hverdags utrykk og basiske verb, og noen av bøyningene. Men alt er mulig, for folk drar jo til Japan uten å kunne si et ord, og kommer hjem sankkende japansk.


er du ikke lei av det ekle klorvannet?
Vi drikker egentlig ikke så mye vann, familien min gjør det aldri, men jeg mer. Disse sommerdagene drikker vi ferske jodbær smoothie hver dag :)
Men jo, savner norsk fjellvann!


Håper dette var til hjelp for noen! Bare å fortsette å spørre eventuelt på mail eller på kommentarer, så kan jeg slenge med spørsmål her og der i vanlige innlegg.
ha det braa!!

2 kommentarer:

  1. basiske ja mm hehe. du er flink i spansk da! :D

    SvarSlett
  2. Uuu, jeg har et spørsmål, eller et forslag:) Jeg skjønner det tar tid og sånt å ha blogg, men hvis du skriver lite i blogginnleggene dine så kan du oppdatere oftere. jeg venter i spenning på neste innlegg forresten

    SvarSlett